06 March 2014

Fakta atau Auta ? : Hoverboard 'Back To The Future' dah wujud ?

Back to the Future (Kembali ke Masa Hadapan) ialah suatu filem sains-fiksyen komedi Amerika 1985 yang diarahkan oleh Robert Zemeckis, ditulis oleh Zemeckis dan Bob Gale, dihasilkan oleh Steven Spielberg, dan dibintangi oleh Michael J. FoxChristopher LloydLea Thompson dan Crispin Glover. Filem ini mengisahkan tentang Marty McFly, seorang remaja yang secra tidak sengaja dihantar kembali ke masa 1985-1955. Ia bertemu ibu bapanya di sekolah tinggi, menarik minat romantik ibunya. Marty harus memperbaiki kerosakan pada sejarah dengan membuatkan ibu bapa-nya untuk jatuh cinta, sementara mencari jalan untuk kembali ke tahun 1985.
Zemeckis dan Gale menulis skrip selepas Gale melihat pada apakah ia akan berkawan dengan ayahnya jika mereka bersekolah bersama-sama. Berbagai studio filem menolak skrip sehingga kejayaan filem Zemeckis 'Romancing the Stone, dan projek ditubuhkan di Universal Pictures dengan Spielberg sebagai penerbit eksekutif. Awalnya peranan Marty McFly ditawarkan untuk penyanyi Corey Hart namun ia menolaknya dan Eric Stoltz awalnya sebagai Marty McFly ketika Michael J. Fox sedang sibuk menjalani pengembaraan siri TV Family Ties. Namun, selama proses pengembaraan Stoltz dan para pembuat filem memutuskan bahawa Stoltz telah disalah pilih, jadi Fox didekati lagi dan ia berjaya untuk bekerja di luar jadual di mana ia dapat memberikan masa yang cukup dan komitmen untuk keduanya; yang membentuk kembali seterusnya yang bererti para kru harus mengejar menerusi peyuntingan semula dan pasca-pengeluaran untuk menyempurnakan filem untuk keluaran pada July 3, 1985.
Ketika diterbitkan, Back to the Future menjadi filem paling berjaya pada tahun tersebut, membuat kutipan lebih daripada $ 380.000.000 di seluruh dunia dan menerima pujian kritis. Ia telah memenangi Hugo Award for Best Dramatic Presentation dan Saturn Award untuk Best Film Fiksi Ilmiah, serta Academy Awards, dan Golden Globe pencalonan antara lain.Mereka yang lahir pada tahun 80-90-an tentu sahaja ingat tentang filem ini. Hoverboard kini menjadi kenyataan ?

No comments: